Namaste

31 augustus 2014 - Pokhara, Nepal

'Namasteeee'... het klinkt me weer als muziek in de oren. Deze Nepalese groet klinkt zo vriendelijk, heerlijk!

Kortom; ik ben weer in Nepal! Mijn paspoort bleek zoals gehoopt geen enkel probleem op te leveren. Wel extra bewonderende blikken door douanebeambten en her en der een bijzonder gesprekje. Eentje ging als volgt:

'You're dutch (met een stenge blik)?' Ik: 'Yes, that's right'. 'So you're from Germany?' Ik: 'No, from the Netherlands'. 'Netterlends???' Ik: 'Holland'. 'Oohh... (en de frons maakte meteen plaats voor een big smile) Arjen Robben, Robin van Persie...' Zucht, daar gaan we weer... Maar bedankt Robben en van Persie, ik ben nog nooit zo vriendelijk door de douane gelaten!

Inmiddels ben ik in Pokhara. Na twee daagjes Kathmandu ben ik vandaag in Pokhara aangekomen.  En.... eindelijk Laxman weer gezien! Twee jaar geleden hebben Ella en ik een hartstikke leuke tijd gehad met deze trekking gids. Het klikte destijds meteen. De afgelopen twee jaar hebben we veel contact gehouden en afgesproken dat we ooit nog eens samen een trekking zouden gaan doen. En dat is dus nu...

Laxman zou me om 17 uur op komen halen van het hotel waar ik verblijf, zodat we onder het genot van een hapje en een drankje in 1 van de restaurantjes hier gezellig bij konden kletsen en de benodigde zaken konden doornemen voor de komende trekking. Pfff.... gek genoeg werd ik vlak voor zijn komst ineens heel zenuwachtig. Wat als ik hem niet herken? (stomme gedachte, want ik heb de afgelopen tijd natuurlijk nog foto's van hem gezien. Maar goed, die gedachte kwam desondanks toch oppoppen...) Of; wat als die spreekwoordelijke klik er nu niet meer is (dan zijn we toch ruim een week op elkaar aangewezen)? Maar die zenuwen verdwenen op slag toen ik hem de hoek om zag komen lopen en hij die welbekende grote glimlach op zijn gezicht kreeg. Het voelde meteen weer heel vertrouwd!

Morgenochtend gaan we meteen op pad. In eerste instantie hadden we afgesproken om de Poonhill trekking (= 5-daagse trekking) weer te gaan doen. Maar tijdens het eten net ontstond het idee om misschien toch de Everest basecamp te gaan doen. Het eerste gedeelte van de trekking is hetzelfde, dus we kunnen na 2 a 3 dagen alsnog definitief besluiten of het Poonhill of Everest basecamp gaat worden. Ik laat het maar op z'n beloop, dat is de afgelopen weken ook de beste instelling gebleken :)

Ik heb er ontzettend veel zin in! Maar tegelijk vind ik het ook wel wat spannend.... ik kan me namelijk van twee jaar geleden nog goed herinneren hoe zwaar die trekking was. En ik heb niet de ijdele hoop dat mijn conditie nu, na ongeveer drie maanden niet of nauwelijks gesport te hebben, ook maar enigszins beter is dan twee jaar geleden. En dan schijnt de Mount Everest basecamp zelfs nog zwaarder te zijn... We gaan het beleven! Hoe dan ook, voor al die fysieke inspanning krijg ik ook een hoop terug. De prachtige omgeving en het uitzicht op die majestueuze bergtoppen gaan het allemaal meer dan waard maken! De slippertjes maken plaats voor de bergschoenen....

Liefs, Carola

1. Elly Folkersma:
    31 augustus 2014
    Hai lieve Carool, wat weer een mooi verhaal. En wat fijn dat je dankzij onze Robben en van Persie Nepal in mag haha. En wat stoer van je dat je weer de trekking door de Himalaya gaat doen.
    We wensen je heel veel plezier en heel veel succes met je zware bergtocht. Heel veel liefs van Pap en Mam xxx
  2. Dineke Otten:
    31 augustus 2014
    Dat lijkt mij ook heel zwaar, kan me voorstellen dat e er tegen op ziet. Veel plezier en pas goed op jezelf! X
  3. Jan en christa:
    31 augustus 2014
    je komt met spierpijn en stijve kuiten weer terug, haha, heb je al ge-ezeld met hem. een hele mooie fijne tocht, met veel mooi weer.xxx
  4. Carola:
    1 september 2014
    Gelukkig verkopen ze hier op elke straathoek tijgerbalsem Christa, ik heb nog maar even een extra potje ingeslagen... En nee, nog niet ge-ezeld :) Wie weet komt dat nog deze week. Tot gauw! X
  5. Oom Kees:
    1 september 2014
    op vader's verjaardag beginnen aan de zware trekking Poonhill of Mount Everest basecamp. Je hebt lef, geniet met volle teugen!
    Denk dat Sander en Mariska vooral jouw tocht door Nepal met aandacht volgen. Over ongeveer 2 weken zijn zij aan de beurt...
    Groeten uit het vlakke Drenthe.
  6. Joke ham:
    2 september 2014
    Mooie tocht gewenst! Stoer hoor! Enne.....bij de grensovergang gesteund door een Bedumer........! Ja, daar zijn Bedumers voor!, toch? Heel veel plezier!
  7. Jeroen:
    3 september 2014
    Wat leuk dat de klik er nog is, ik had niet anders verwacht. Maar ik kan me je zenuwen ook goed voorstellen.
    Inmiddels ben je lekker op pad, ik ben erg benieuwd naar je belevenissen en de foto's!
    Succes met het kiezen van de tocht, zal vast het thema van vandaag (of gisteren) zijn. Ik zet in de de Everest-tocht:-).

Liefs Jeroen.
  8. Ellen:
    3 september 2014
    Dag Carola, wat een prachtige beelden. Ik ben erg jaloers ! Wat erg trouwens van de beroving. We zien je gauw ( ook op de nieuwe locatie in Zuidhorn en 4 nieuwe kinderen ) !! Groetjes Ellen
  9. Patricia:
    3 september 2014
    Mooi verhaal weer! Komt heel ontspannen over (gelukkig..) In Thailand hoorden wij de namen van onze voetballers idd ook heel regelmatig als wij vertelden waar we vandaan kwamen hahahhahahhaaa.. Als ik de volgende keer op reis ga neem ik maar een fotootje van Joke Ham mee geloof ik. Voor het geval ze Robben en v.Persie tegen die tijd vergeten zijn. Veel plezier tijdens je trekking!!! Ik verheug me nu al op de ervaringen die we daarover mogen lezen...
  10. Nils:
    8 september 2014
    Hoi Carola, vanavond even weer heerlijk helemaal bijgelezen. Inmiddels zal je trekking er al wel weer op zitten. En hoop dat je er zonder al teveel kleerscheuren en spierpijn doorheen gekomen bent !!! Maar dat zullen we in je volgende reisverslag wel weer lezen !!! Veel plezier en de groetjes uut Spiek