Na een periode van radiostilte, nu weer tijd voor een update...

6 oktober 2015 - Uithuizermeeden, Nederland

Na een periode van radiostilte, nu weer tijd voor een update…

De radiostilte was er niet voor niets… De zomerperiode heeft namelijk in het teken gestaan van Laxmans bezoek aan Nederland. Het contrast tussen onze landen kan niet groter zijn; Nederland wordt niet voor niets ‘de lage landen’ genoemd, terwijl Nepal met zijn Himalaya over de hoogste bergketens van de wereld beschikt. Waar een groot gedeelte van Nederland onder de zeespiegel ligt, torent de Mount Everest ruim 8 kilometer (om precies te zijn 8.848 meter) boven de aardoppervlakte uit.

Laxman keek dan ook zijn ogen uit toen hij met het vliegtuig de luchthaven van Schiphol naderde. Wie wel eens naar Nepal is geweest, weet dat het vliegveld van de Nepalese hoofdstad Kathmandu in de Kathmanduvallei ligt en dus omgeven is door prachtige bergketens. Hoe anders is dat in Nederland?! En niet alleen  het hoogteverschil is wat dan het eerste in het oog springt. Ook de keurig verdeelde percelen met de kaarsrechte scheidslijnen vallen meteen op. Daar waar ik Nederland over het algemeen té georganiseerd vind, vond hij dat juist fantastisch. Al snel bleek dat Laxmans liefde voor Nederland minstens zo groot was als mijn liefde voor Nepal.

En zonder mezelf al teveel de hemel in te prijzen, kan ik met recht zeggen (en Laxman zal dat zeker beamen :)) dat ik mijn taak als ‘gids’ goed volbracht heb. Laxman heeft een heerlijke vakantie gehad in een voor hem zeer bijzonder land. Naast dat hij kennis heeft kunnen maken met onze cultuur, heeft hij ook kennis kunnen maken met familie en vrienden. Onvergetelijke ervaringen voor hem, in de meest positieve zin van het woord. Misschien ligt hier juist wel één van de grootste overeenkomsten… ik heb zelf al wel vaker geschreven over de hartelijkheid van de Nepalese bevolking, maar de manier waarop Laxman (soms zelfs letterlijk) in de armen van mijn familie en vrienden is gesloten, is ook werkelijk hartverwarmend. Daar heeft hij het nog steeds over!

Kortom; met een rugzak vol met mooie herinneringen is Laxman weer teruggegaan naar Nepal.

Daar kwam hij weer terecht in de harde werkelijkheid. Het regenseizoen was nog in volle gang. In de afgelopen maanden zijn er meerdere aardverschuivingen/ modderstromen geweest waarbij complete dorpjes zijn verwoest en vele mensen zijn omgekomen. Inmiddels komt het regenseizoen zo langzamerhand aan zijn einde en wordt het weer mogelijk om langzamerhand te beginnen aan de wederopbouw van Nepal. Ware het niet dat India onlangs de grenzen naar Nepal heeft geblokkeerd als protest tegen de onlangs aangenomen nieuwe grondwet in Nepal. Dit zorgt helaas voor een nieuwe noodtoestand… Nepal is namelijk voor de toevoer van bepaalde producten (zoals gas, benzine, medicijnen en voedingswaren) afhankelijk van zijn buurlanden India en China. India blokkeert bewust de grenzen, terwijl de belangrijkste handelsroutes vanuit China nog geblokkeerd zijn als gevolg van de aardbeving. Hopelijk komt aan dit stukje onrust ook gauw een einde en kan Nepal daadwerkelijk weer beginnen aan de wederopbouw van haar land.

Laxman is, ondanks de huidige situatie in Nepal, goed gestemd. Momenteel begeleidt hij weer een eerste groep toeristen tijdens een trekking in de bergen (zie ook de foto’s). En wanneer het weer het toelaat en een donatie vanuit België is aangekomen (één van Laxmans vrienden heeft connecties in België), dan zullen de plannen voor het bouwen van een schooltje een vervolg krijgen. De donaties die vanuit ons zijn gekomen, zullen samengevoegd worden met de donatie vanuit België. Daar is nog even het wachten op. Het belangrijkste is dat het goede seizoen er aan zit te komen en het weer mogelijk is voor Laxman, zijn familie en vrienden en alle andere Nepalezen om weer gericht naar de toekomst te durven kijken en plannen te kunnen maken. Hopelijk trekt voor Nepal het toerisme gauw weer wat aan. Dit prachtige land verdient het om een bezoekje te brengen!

Ik hou jullie op de hoogte van de bouw van het schooltje. Mocht je/ mochten jullie alsnog willen doneren dan kan dat natuurlijk nog steeds op onderstaand rekeningnummer:

NL78 RABO 0303 1941 70, inzake: Steun Nepal

Hartelijk dank en liefs,

Carola

1. Dineke Otten:
    7 oktober 2015
    Mooi geschreven, Carola! Leuk om te lezen. Vroeg me idd af hoe Lexman het heeft gehad!:).