Steun Nepal (deel 3)

23 mei 2015 - Uithuizermeeden, Nederland

Hierbij weer een update over de steun aan Nepal… én uiteraard een woord van dank voor de donaties die blijven binnenstromen. De teller staat inmiddels op 1285 euro! Helemaal geweldig, bedankt!! Het is zo fijn dat we met elkaar op deze manier daadwerkelijk een klein beetje kunnen bijdragen aan het verzachten van het enorme leed van de slachtoffers van de aardbevingen in Nepal.

Terwijl de schade van de aardbeving op 25 april nog moest worden opgemaakt, werd Nepal 12 mei opnieuw getroffen door een zware aardbeving. Ongelooflijk… Als je de grond onder je voeten al niet meer kunt vertrouwen, waar kan je dan nog wel op vertrouwen?

We kennen inmiddels allemaal de beelden en berichtgevingen die vanuit Nepal de hele wereld over zijn gegaan. Het is ronduit verschrikkelijk om dit prachtige spirituele land met z’n lieve, hartelijke bevolking zo in puin te zien liggen. Tegelijk moet ik ook steeds denken aan het zinnetje “hoe een klein land groot kan zijn” uit een lied van André Hazes. Normaal gesproken natuurlijk voorbehouden aan Nederland en gerelateerd aan voetbal, maar wat mij betreft is het ook heel treffend voor Nepal. Nepal is met een oppervlakte van zo’n 147.000 vierkante km (ter vergelijking: ongeveer 3,5 x zo groot als Nederland) op wereldniveau gezien maar een klein landje, maar de saamhorigheid van de mensen onderling en de liefde en ultieme zorg voor elkaar maakt dit een bijzonder krachtig en daarmee groots land.

Uit de verhalen en foto’s die Laxman met me deelt, komt deze dubbeling ook steeds opnieuw naar voren. Aan de ene kant het leed en het verdriet dat is ontstaan door het verlies van geliefden, huizen en de toch al schaarse bezittingen en aan de andere kant ook de dankbaarheid en blijdschap van de mensen uit de getroffen gebieden wanneer ze hulp krijgen in de vorm van voedsel, schoon drinkwater en andere eerste levensbehoeften. De lach van de man op één van de bijgevoegde foto's is wat mij betreft onbetaalbaar. Fantastisch dat we hier met onze donaties aan hebben bij kunnen dragen…!

Op het moment van schrijven van deze blog zit Laxman in de hoofdstad Kathmandu. Morgen reist hij samen met een vriend van hem door naar Sindhupalchok, één van de zwaarst getroffen gebieden, om hier ook hulpgoederen af te leveren. Een hele dankbare taak dus. Zoals al eerder gezegd; jullie gedoneerde euro’s worden goed besteed!

Ondanks dat de hulp in het hele land inmiddels redelijk op gang lijkt te komen en er voorzichtig een eerste aanzet wordt gedaan om het puin te ruimen, zijn de zorgen en het gevaar nog niet geweken. Integendeel… duizenden families zijn hun huizen verloren en leven in tenten op straat. En dat met het regenseizoen voor de deur dat elk moment zijn intrede kan doen. De nadruk van de zorg dient nu dan dus óók te liggen op het realiseren van onderkomens voor de vele mensen die hun huizen zijn verloren. Enige bescherming tegen de hevige regenval is werkelijk een must.

Donaties blijven dan ook van harte welkom op onderstaand rekeningnummer:

NL78 RABO 0303 1941 70, inzake: Steun Nepal

Nogmaals hartelijk dank voor alle donaties! Zeker ook namens Laxman.

Liefs, Carola

1. Joke ham:
    24 mei 2015
    Heb je ook een foto van Laxman? En... heb je niet een bijna onbeheersbare behoefte om daar samen met hem te helpen??
    Veel liefs van mij!!
  2. Liesbeth Hupkes:
    25 mei 2015
    Hopelijk is mijn bijdrage een druppel op de gloeiende plaat waarbij een overstroming van donaties welkom zal zijn. Succes met het werven van gelden en voor Laxman het uitgeven ervan!