Steun Nepal (deel 2)

12 mei 2015 - Uithuizermeeden, Nederland

Ja! Ongelooflijk…. De 1000 euro-grens is al gepasseerd!! Het is werkelijk hartverwarmend om te merken hoezeer er meegeleefd wordt en hoe rijkelijk er gedoneerd wordt. Hartelijk dank daarvoor! Vooral ook namens Laxman. Waar ik als relatief ‘rijke westerling’ al onder de indruk ben van de hoogte van het gedoneerde bedrag, is dit voor Nepalese begrippen helemaal immens veel geld.

En zoals beloofd bij deze ook een update over hoe het geld besteed wordt. Zoals ik in mijn vorige weblog ook al schreef, was Laxman samen met een aantal anderen meteen na de aardbeving al begonnen met het inzamelen van levensmiddelen en andere noodzakelijke goederen voor hen die het in zijn ogen nóg meer nodig hebben. Inmiddels heb ik via de Western Union alvast een deel van het gedoneerde geld overgemaakt. Dit wordt nu rechtstreeks gebruikt voor noodhulp. Totnutoe wordt het voornamelijk ingezet voor het kopen van voedingsmiddelen (met name rijst), dekens, tentzeilen en andere eerste levensbehoeften (zie de foto’s). Doordat het geld ter plekke besteed wordt, wordt ook de locale economie gestimuleerd. Twee vliegen in één klap dus!

Het is werkelijk geweldig dat er al op zo’n grote schaal gehoor is gegeven aan mijn oproepje om, daar waar het kan, de handen ineen te slaan en een steentje bij te dragen. De eerste reactie van Laxman op het overgemaakte geld is er één-uit-duizenden. Daar waar ik nog opperde dat hij (een deel van) het geld mogelijk kon gebruiken om z’n huis weer te herbouwen, wuifde hij dat meteen van tafel. In zijn woorden: “Het is maar een huis. Ik heb mijn familie en vrienden nog en ben gezond, dus ik kan op termijn wel weer geld gaan verdienen. Er zijn mensen die zowel hun dierbaren als hun huizen hebben verloren, zij hebben de hulp écht nodig. Zij hebben helemaal niets meer…”. Waar hij haast verontschuldigend aan toevoegde: “tenminste, zo zie ik het”. Prachtig toch?! Voor zo’n instelling kan ik alleen maar bewondering hebben…

Kortom het geld wordt daadwerkelijk goed besteed. De bijgevoegde foto’s zijn gemaakt in Dhading, eén van de gebieden dat zeer zwaar getroffen is door de aardbeving.

Mocht je alsnog een steentje willen bijdragen en een donatie willen overmaken dan kan dat natuurlijk... hierbij nogmaals het rekeningnummer: NL78 RABO 0303 1941 70, inzake: Steun Nepal

Update: 9.05 uur. Terwijl ik deze weblog schrijf, blijkt Nepal zojuist opnieuw te zijn getroffen door een zware aardbeving. Deze keer met een kracht van 7.3 op de schaal van Richter. Ongelooflijk!

Wordt vervolgd…

Liefs, Carola

1. Jantien:
    12 mei 2015
    Ik ben trots op mijn nicht.
  2. Elly Folkersma:
    12 mei 2015
    Wat fijn dat je al € 1000,00 hebt binnen gekregen. Je was vorige week al blij met € 400,00. Wat een overweldigend succes. En wat mooi dat Laxman het geld zo goed besteedt aan zijn landgenoten. Ongelooflijk triest dat er vandaag weer een zware aardbeving was. Veel liefs xxx