Weer update-tijd...

5 juli 2015 - Uithuizermeeden, Nederland

Graag wil ik weer beginnen met een bedankje aan alle (op welke manier dan ook) betrokkenen en donateurs! Het is werkelijk fantastisch hoeveel er ondertussen gedoneerd is. De ‘teller’ staat inmiddels op 2.555 euro!! Niet te geloven…  bedankt!  En zonder daarbij anderen tekort te doen, wil ik graag een speciaal woordje van dank richten aan ZWO (Zending, Werelddiaconaat en Ontwikkelingssamenwerking) van de Protestantse Gemeente in Bedum. Bedankt voor jullie gift! Binnenkort zal ik samen met Laxman een ‘stukje’ schrijven voor jullie kerkblad met meer informatie (en foto’s) over waar het gedoneerde geld aan besteed is/ zal worden.

Naast het doneren van geld, wordt er ook op allerlei andere manieren gedacht aan en meegeleefd met de mensen in Nepal.  Hartverwarmend om te merken, dus ook daarvoor dank!

Inmiddels is in Nepal het regenseizoen van start gegaan, of beter gezegd: in volle gang. Dat betekent vele en hevige regenbuien. Het weer van vandaag, warm en regenachtig, lijkt één van de weinige overeenkomsten die Nederland met Nepal heeft. Al zijn de flinke buien hier niet te vergelijken met de regenval in Nepal. De regenval is daar dusdanig heftig dat straten blank staan, rivieren overstromen en de kans op aardverschuivingen zeer groot is.

De hevige regenval in Nepal maakt het dus helaas ook lastiger en zelfs gevaarlijk, om de noodhulp op de juiste plaatsen te krijgen. Laxman heeft zijn planning om tinnen dakplaten en andere goederen naar het dorpje Dolkha te brengen daardoor al meerdere keren moeten uitstellen. Het is te gevaarlijk…  Gelukkig kan hij wel op andere manieren hulp bieden, bijvoorbeeld door het kopen van voedsel voor degenen die het het hardst nodig hebben. Deze vorm van hulp kan gelukkig altijd en overal doorgaan.

Hopelijk lukt het Laxman en zijn vrienden om de komende week wél een moment te vinden dat het veilig genoeg is om naar Dolkha te rijden en daar de dakplaten etc. af te leveren. Zo niet, dan zullen zijn vrienden de organisatie daarvan van hem overnemen en wachten op een ander geschikt moment, want… Laxman komt naar Nederland!!

Door de aardbevingen is de regelgeving rondom het aanvragen van visa versoepeld. Voorheen was het voor hem als Nepalees zo goed als onmogelijk om te reizen, laat staan naar Nederland. Het aanvragen van het visum bleek nog een hele klus te zijn, maar afgelopen week kwam eindelijk het goede nieuws dat zijn visum is afgegeven. Aanstaande zaterdag al landt hij op Schiphol… en mag ik een maand lang zijn ‘gids’ zijn. Leuk en een hele uitdaging om de rollen eens om te draaien :).

De hulp in Nepal blijft gewoon doorgaan, Laxman zal de organisatie daarvan overdragen aan één van zijn beste vrienden.

Ondanks dat het voor Laxman heel lastig en dubbel is om uitgerekend nu zijn eigen land achter te laten, ziet hij er erg naar uit om meer van de wereld te zien en kennis te maken met de Nederlandse cultuur. Het is een unieke kans voor hem die zich niet snel weer zal voordoen. De regelgeving rondom de visa is namelijk slechts tijdelijk versoepeld. Ondanks dat ik, zoals de meesten van jullie zullen weten, zelf ook graag mag reizen en andere culturen wil ontdekken en leren kennen, zie ik ernaar uit om deze zomer in eigen land door te brengen en met de ogen van ‘een buitenlander’ naar mijn eigen land en cultuur te kijken. Want ook Nederland is mooi…

Iedereen alvast een hele fijne zomer gewenst!

Liefs, Carola

P.S. Wellicht overbodig om te noemen, maar voor degenen die zich nu afvragen of hun gedoneerde centen besteed zijn aan een vliegticket voor Laxman, die kan ik geruststellen. Uiteraard is dat niet het geval. Elke gedoneerde cent wordt in Nepal ter plekke besteed…

1. Elly Folkersma:
    5 juli 2015
    Wat fijn dat Laxman even naar Nederland komt. Ik vind het erg fijn om hem dan eens te ontmoeten.
  2. Dineke Otten:
    6 juli 2015
    Wat fijn, Carola, wat een goede berichten. Ik wens je een hele goede, fijne tijd met Laxman. Hoop dat jullie samen veel kunnen betekenen voor de mensen in Nepal. Liefs, Dineke.
  3. Carola:
    7 juli 2015
    Bedankt voor je lieve berichtje Dineke!