Trekking in de Himalaya - Nepal

10 september 2014 - Kathmandu, Nepal

Allereerst heb ik nog iets recht te zetten... In mijn vorige blog schreef ik heel stoer over Everest basecamp, dat had natuurlijk Annapurna basecamp moeten zijn. Ook stoer, maar toch even anders ;)

Eergisteren ben ik teruggekomen van onze trekking. Acht dagen lang hebben we 'rondgezworven' in de bergen. Wat een heerlijkheid en tegelijk ook een heel avontuur! Annapurna basecamp zat er helaas niet in, omdat we daar niet genoeg tijd voor bleken te hebben. We hebben een deel van de Poonhill-trekking gedaan (duurt normaal gesproken 4-5 dagen) en hebben vervolgens na dag 3 een alternatieve route genomen. Als ik het in 1 woord zou moeten samenvatten, dan zou ik het zonder twijfel 'adembenemend' noemen. In alle opzichten... De omgeving is zo ontzettend mooi en verandert geregeld gedurende de trekking. Geen dag is hetzelfde! Maar het is ook zwaar, en in die zin geregeld letterlijk adembenemend. Maar de inspanning en de spierpijn is het allemaal meer dan waard! De afgelopen dagen heb ik het gevoel gehad dat ik me midden in het hart van 'moeder natuur' begaf.

Het 'pad' (als je dat al zo kunt noemen, want geregeld is er werkelijk niets te bekennen van wat ook maar een beetje op een pad lijkt) is heel veelzijdig. Zo hebben we oa. door vlakke rijstvelden gewandeld, zijn we door hartje jungle gekomen (en prachtige gekleurde vlinders gezien zo groot als kleine vogels en hebben we bovendien aapjes gespot) en hebben we enorme uit rotsen bestaande trappen moeten beklimmen die al slingerend naar boven leidden. Met name deze trappen maken het zwaar. Vooral omdat de 'traptreden' opgebouwd zijn uit rotsen van verschillende formaten. De ene keer hoef je maar kleine stapjes te maken, terwijl de volgende stap zo groot kan zijn dat je zowel je handen als voeten moet gebruiken om je te kunnen verplaatsen. Dit maakt dat het lastig is om een ritme in het klimmen en klauteren te krijgen. De tweede dag van de trekking hebben we ons zelfs via een 'trap' van ongeveer 3300 (!) treden op deze manier een weg naar boven moeten banen. En dat in de volle zon... De volgende dagen dus flinke spierpijn, zelfs zo erg dat ik 's ochtends bij het opstaan moeite had om mijn benen te strekken en rechtop te staan. Maar eenmaal weer in beweging, ging het ook wel weer. Een kwestie dus van in beweging blijven en vooral niet te lang stilstaan (al zijn korte adempauzes, fotomomentjes en water-drink-pauzes een must). Naast de veelzijdigheid van de weg zelf, kom je onderweg ook een grote verscheidenheid aan 'attracties' tegen. Je hoeft er niet vreemd van op te kijken als je ingehaald wordt door een kudde bepakte en bezakte ezels of geiten met bellen om hun nek, of dat er buffels met hoorns met een spanwijdte van wel anderhalve meter midden in het pad staan/ of liggen, en zeker niet van plan zijn om ook maar iets aan de kant te gaan om jou er langs te laten. Geen onwil, maar gewoon... omdat ze daar zo fijn staan/ liggen. Op zich geen probleem zou je denken, ware het niet dat het pad zelf soms niet breder is dan de spanwijdte van deze hoorns en deze paden vaak omgeven zijn met aan de ene kant een steile bergwand en aan de andere kant een diep ravijn. Best spannend dus...

Ondertussen passeerden we zowel kleine als grote watervallen en verschillende kleine, schattige bergdorpjes waar de lokale bevolking hard aan het werk was. Kortom... er was zoveel te zien onderweg! Maar het meest bijzondere was toch wel het zicht op die immens grote en wit besneeuwde bergtoppen. Wat een pracht!! Vanaf Poonhill, het hoogste punt van onze trekking (3200 m), hadden we uitzicht over de hele range van bergketens. We waren 's ochtends in alle vroegte vertrokken om de zonsopkomst te kunnen zien. Het is niet te beschrijven hoe bijzonder en indrukwekkend het was om te zien hoe de zon langzaamaan op kwam en de uiterste punten van die grote witte bergtoppen van een gouden gloed voorzag.

Maar ook de dagen erna toen we ons pad vervolgden en we weer wat daalden, bleven we uitzicht houden op (een deel van) deze immense witte bergtoppen. Zo anders dan twee jaar geleden... toen hebben Ella en ik de Poonhill-trekking ook gedaan maar toen in een voortdurende stroom van regen, waardoor het te bewolkt was om ook maar iets te zien van die prachtige witte toppen. Op zich was dat ook een prachtige tocht, waar we het nog geregeld over hebben. Gek genoeg heb ik me toen ook helemaal niet beseft wat we destijds gemist hadden. Dat maakte de verwondering nu misschien ook alleen maar groter. Dit keer hadden we gedurende de hele trekking droog, zonnig en helder weer... een mooie compensatie voor onze eerdere tocht.

Met Laxman was het ook dit keer weer erg gezellig. Van meet af aan klikte het weer. Ondanks dat het zijn ik-weet-niet-hoeveelste trekking was, was hij ook dit keer weer heel enthousiast. Deze jongen is netzo thuis in de bergen als Mowgli in de jungle. Zo leuk!

Maar aan alle mooie dingen komt een einde... het einde van de trekking is ook een beetje het einde van mijn reis. Gisteren hebben we nog even heerlijk gezwommen in een meertje dat ongeveer een half uurtje met de bus van Pokhara vandaan ligt. Een helder schoon meertje dat omgeven is door bergen (al zou Laxman dat heuvels noemen, voor Nederlandse begrippen zijn het zeker bergen...), ook weer prachtig! En na al dat natuurschoon ben ik vanmiddag weer aangekomen in de immens grote (en stinkende) hoofdstad Kathmandu. Even weer omschakelen...

Morgen mijn laatse dag in Nepal en dan vlieg ik vrijdag weer terug naar huis.... Ik zou me hier nog prima langer kunnen vermaken, maar het is ook goed om weer naar huis te gaan. Het is mooi geweest en ik heb prachtige, indrukwekkende ervaringen opgedaan waar ik lange tijd op kan teren!

Hopelijk lukt het om morgen nog wat foto's te plaatsen... daar ga ik in ieder geval mijn best voor doen.

Tot gauw!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Dineke Otten:
    10 september 2014
    Ooo, Carola! Volgens mij kom jij ogen, oren én een hart (voor nóg meer opslag) te kort! En vrijdag al weer naar huis????? Huh, wat gaat dat snel! Wens je nog heel veel genoegen toe, je laatste daagjes...
    Liefs van Dineke.
  2. Elly Folkersma:
    10 september 2014
    Wat een bijzondere tocht. Wat mooi dat je dat allemaal hebt beleefd en wat knap dat je dat hebt gedaan. Geniet nog van je laatste vakantiedag en tot spoedig ziens. Dikke kus van super trotse Pap en Mam xxx
  3. Ella Huizinga:
    Hey Crool,

Wat ontzettend leuk om te lezen! Ik nog wel even heel hard lachen om jouw zin 'wat we destijds gemist hebben' Als ik toen alleen was geweest, had ik helemaal geen besneeuwde bergtop gezien.... ;-)
    Nog een goede (anderhalve)dag gewenst en tot snel!

X
  4. Carola:
    11 september 2014
    Haha, Ella...Ik zie ons nog staan op dat busstation. Eindelijk uitzicht op toch nog een paar witte bergtoppen, zag je ze niet eens! :)
  5. Carola:
    11 september 2014
    Ja Dineke... de tijd is voorbij gevlogen! Morgen weer naar huis, maar met prachtige ervaringen 'op zak'.
  6. Dies:
    11 september 2014
    Carola, wat een prachtig avontuur en wat beschrijf je je tocht schitterend en heel beeldend. Ik zie het bijna voor me!

Aan ook jouw avontuur komt al weer een einde. Gelukkig schijnt het zonnetje hier en de voorspellingen zijn voor het weekend goed. Goede reis!
  7. Jantien:
    Lieve avontuurlijke nicht.
    Wat heb ik weer genoten van je reisverslag.
    Eigenlijk lezende ,reis ik met je mee.
    Wat heb je het heerlijk.Ik denk dat het moeilijk is om
    afscheid te moeten nemen van die enorme indrukken en de
    stilte.
    Met en voldaan gevoel zal je morgen de terug reis beleven,
    en je zus wacht met smart op je,wat heeft ze jou gemist,en jij haar natuurlijk haar ook.XX liefs tante Jantien
  8. Joke ham:
    12 september 2014
    Dank je wel voor je mooie vertellingen over deze bijzondere reis, Carola!
    Ik hoop je binnenkort te zien en nog een live verslag van je te krijgen!
  9. Jan en christa:
    12 september 2014
    lieve carola, wat een prachtige fotos heb je er bij gedaan. wat is het toch wonderlijk hoe mooi onze aarde dan is. geweldig. maar voor nu ben ik blij dat je weer veilig thuis bent op uithuizermeeden. het was weer heerlijk om je reisverslagen te lezen. maar hoop snel je fotos te kunnen zien en je verhaal daar bij te horen. dikke knuffel