De eerste dagen, Bangkok

24 juli 2014 - Koh Samui, Thailand

Bestaan ze echt? Van die schilderachtige plaat(s)jes, waarvan je denkt 'eerst zien dan geloven'? Jaaaa... ze bestaan! Ik heb er zojuist 1 ontdekt... Koh Samui. Werkelijk een paradijs op aarde! Maar daarover later meer, want mijn eerste dagen heb ik in Bangkok doorgebracht. De overgang kon haast niet groter... van de immens grote, luidruchtige maar zeker ook kleurrijke metropool Bangkok waarin al je zintuigen tot op het scherpst worden geprikkeld, naar de rust van het eiland Koh Samui (tenminste daar waar ik de komende dagen verblijf) waar ik nu heerlijk op de veranda van mijn eigen houten bungalowtje OP HET STRAND (!) zit dit verhaaltje te schrijven. Met het geluid van de golfen die rustig op de branding slaan, op de achtergrond. Wat wil een mens nog meer?

Maar ondanks dat Bangkok een megagrote stad is met alles wat daarbij hoort, heb ik me daar de afgelopen dagen ook meer dan vermaakt. Wie had dat gedacht, dat ik me in zo'n grote stad, me zo op mijn gemak zou voelen? Ik in ieder geval zelf vantevoren niet... Heerlijk vond ik het om ondergedompeld te worden in een cultuur waarin het boeddhisme, maar ook de liefde voor de Thaise koninklijke familie een grote rol speelt. Een overweldigende weldaad van pracht en praal... af en toe weet je niet waar je moet kijken en doen je ogen letterlijk zeer van al die glinsteringen.

De eerste dag heb ik me, overigens op weg naar the grand palace, laten verleiden om een tochtje met een tuk tuk te maken langs verschillende tempels en boeddha's in alle soorten en maten. Prachtig! Nah.... laat ik eerlijk zijn... ; het was niet helemaal een kwestie van me 'laten verleiden door zo'n vriendelijke Thai in een tuk tuk', maar meer een kwestie van 'er met open ogen instinken'. Deze 'vriendelijke meneer' wist me namelijk te vertellen dat het die dag een bijzondere dag was en dat the grand palace daarom niet open zou zijn. Alleen de monniken zouden er die dag bidden. De volgende dag zou het wel weer open zijn voor het publiek... En wat was er nou mooier om zo'n rondritje Bangkok in een tuk tuk te doen en bovendien naar allerlei verschillende tempels gereden te worden? Ik kon mijn geluk niet op! Het tochtje naar 'the Lucky Buddha' (waar over het algemeen om geluk gebeden wordt en/of waar je een wens mocht doen) had ik 'dus' helemaal niet nodig! Het geluk is met mij... Haha... maar eenmaal daar voor alle zekerheid toch ook nog maar een gelukswens uitgesproken :) Dit zijn van die acties die niet nodig geweest waren als ik m'n reisgids vantevoren wat beter had doorgespit (hier word je namelijk voor gewaarschuwd) maar ja... ik vind het ook belangrijk om erin te geloven dat wat er op je pad komt, geen toeval is. En ja, daar kan ik dan ook in doorschieten... Maar wat maakt het uit? Ik heb een ontzettend leuke dag gehad! En heb bovendien the grand palace op een andere dag bewonderd. Maar ongelooflijk... wat een bling-bling overal. Zowel in the grand palace als in alle tempels schittert het goud, jade en/ of smaragd je tegemoet. Ik moet ook zeggen dat ik van al die boeddha's ook best wel onder de indruk was. Ondanks alle pracht en praal wat erbij komt kijken en altaartjes die er om heen gebouwd zijn, gaat er toch een zekere sereniteit van uit. Er is 1 boeddhabeeldje dat mijn hart gestolen heeft en dat is een kleine, dikke lachende boeddha van steen (hopelijk lukt het me om morgen wat foto's te plaatsen). Dat goud is aan mij niet zo besteed...

Er is nog zoveel meer te vertellen! Maar het moet ook leesbaar blijven en niet gaan vervelen... Volgende keer meer!

Liefs, Carola

1. Dies:
    Hoi Carola,

Mooi verhaal en oh, wat herkenbaar! Het tuktuk-gebeuren hebben ook wij meegemaakt! Ach die mensen hebben natuurlijk ook weinig inkomen!

Geniet ze op je heerlijke strand!
  2. Jan en christa:
    24 juli 2014
    vertel maar meer. wat heerlijk om te lezen dat je de eerste dagen leuk en goed doorgekomen bent. En dat je nu echt op het witte bounty stranden ligt is natuurlijk ook niet voor te stellen. lieve Carola geniet er maar lekker van. dikke knuffel uit uhm
  3. Leon:
    24 juli 2014
    Mooi dat je goed bent aangekomen. En leuk om te lezen wat je meemaakt. Veel plezier daar en.. Kom maar op met die foto's :-)
  4. Patricia:
    25 juli 2014
    Van Bangkok heb ik alleen het vliegveld ervaren... Maar Koh Samui heeft ook mijn hart gestolen! Chaweng uitgesloten omdat ik het daar te druk vond en het rook er niet zo lekker :P Maar goed.. dat hoort er ook bij. Ik ben erg benieuwd op welk gedeelte van het eiland jouw houten bungalowtje staat? Wij zaten bij Taling Ngam... het rustige gedeelte van het eiland. Ennuh... wat mij persoonlijk betreft kun je niet snel teveel schrijven hoor! Enjoyyyy X
  5. Susan:
    25 juli 2014
    Fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Idd kom naar op met die foto's
  6. Elly Folkersma:
    25 juli 2014
    Erg fijn om te lezen dat je zó volop geniet in het paradijs daar. De foto vanuit je hangmat is ook erg mooi. Geniet lekker verder daar, dikke kus van je mam xxx
  7. Marloes:
    25 juli 2014
    Leuk om via deze site mee te kunnen genieten van jouw reis, Carola! Het klinkt tot nu toe geweldig! Geniet ervan.

Groetjes,
    Marloes
  8. Elly Folkersma:
    26 juli 2014
    Prachtige foto's, wat is het ongelooflijk mooi daar.
  9. Carola:
    26 juli 2014
    @ Patricia, dan zit ik wel een eindje weg bij waar jij hebt gezeten. Ik zit nml in het Noorden, in Mae Nam. Prachtig strand en ook heerlijk rustig :), het voelt af en toe als een privé strand. Jij bent vast nog heerlijk aan het nagenieten? Liefs
  10. Irene:
    29 juli 2014
    hoi Carola!
    Wat een mooie verhalen, en idd schrijf gerust meer!
    Dat paleis hebben wij ook bezocht, en ook ons werd verteld dat hij niet open was maar wij konden met de tuktuk naar de grote liggende boedha. wij hebben daarvoor bedankt en kwamen er achter dat het paleis wel open was ;)
    Geniet op je volgende locatie, bijzonder om zo een beetje met je mee te reizen door het geboorteland van onze zoon!!

groetjes Irene