Koh Samui...

27 juli 2014 - Koh Samui, Thailand

Koh Samui... een betoverend eiland aan de Andaman kust, zo mooi! Ik heb me de afgelopen dagen echt in een paradijs gewaand. Het nagenoeg witte strand, de blauwgroene zee, de bedrijvigheid van de kleurrijke vissersbootjes en de heerlijk relaxte sfeer maken het wat mij betreft precies tot hoe een tropisch eiland er in mijn beleving uit hoort te zien. Het is nu niet meer een kwestie van eerst zien, maar ook van geloven.

De reis hier naartoe was overigens iets minder relaxed. Vanaf Bangkok ben ik middels 2 verschillende tuk tuks naar het treinstation in Bangkok gereden, waar ik de nachttrein heb genomen (deze doet er ruim 11 uur over) naar Surat Thani. Op zich was de aansluiting vanaf Surat Thani naar Don Sak (de pier) met de bus goed geregeld, ware het niet dat ik samen met een Nederlandse vrouw en haar tweeling van 15 jaar in de verkeerde bus ben gestapt. Achteraf ook wel weer grappig dat we nietsvermoedend de verkeerde bus instapten en er pas op het moment van de ticketcontrole achter kwamen dat we verkeerd zaten en dus halsoverkop eruit moesten en onze backpacks weer onder uit de bus moesten zien te krijgen. De bus waar we wel in hadden moeten zitten, was inmiddels al vertrokken. Gek genoeg verbaast het me toch elke x weer opnieuw hoe relaxed ik dan blijf... Toen we eenmaal een nieuwe bus hadden geregeld (waar we overigens een uurtje op zouden moeten wachten, wat betekende dat we ook de boot zouden missen) en we naar elkaar uit hadden gesproken dat er vast wel meer boten zouden gaan die dag, zagen ook mijn medereizigers er de humor wel van in. Want... door deze actie zijn we in een soort van 'Op Roakeldais straten parade' terecht gekomen. Hele groepen schoolkinderen in verschillende soorten Thaise kledij werden in rijen opgesteld om even later onder muzikale begeleiding door de straten te marcheren. Zo leuk! Dat hadden we anders niet meemaakt... Vervolgens na nog een overstap naar een andere bus, kwamen we 3 uur later dan gepland bij de boot aan en nog eens 1,5 uur later op Koh Samui. Mijn medereizigers werden keurig opgehaald door een taxibusje van hun hotel, waardoor ik vervolgens alleen overbleef. De enige taxi die ik kon vinden (een man op een motor wilde mij wel naar mijn adresje brengen, hij had mijn grote backpack al in de handen, maar daar heb ik vriendelijk voor bedankt...) heeft me, overigens flink afgezet, uiteindelijk naar de plaats van bestemming gebracht. Maar goed, ik mag niet klagen... het duurt even en het kost wat (vnl door de belachelijke taxi-kosten) maar dan heb je ook wat!

Mijn 'nieuwe plekje' was een houten bungalowtje op het strand. Hoe mooi is dat?!

Het is hier gemiddeld zo'n 32° graden, al zegt de app op mijn telefoon '33°, voelt als 40' :). Ondanks de warmte is het prima uit te houden. Ik weet niet of het toeval is of dat het misschien onderdeel van het klimaat is, mar tot nu toe stond er elke ochtend  een heerlijk 'verkoelend'  (misschien niet helemaal het juiste woord, maar geeft wel aan dat het 'goed toeven' was) tropisch briesje, welke later in de middag en avond elke keer over ging in een tropische wind met her en der flinke buien. De frisse lucht tijdens zo'n regenbui is niet te beschrijven, maar het met diepe teugen inhalen zeker waard. Heerlijk! Welcome to paradise!

De afgelopen dagen heb ik over het algemeen 's ochtends op het strand doorgebracht, liggend op mijn badlaken of zittend met mijn benen in de zee met een boek op schoot en/of heerlijk om me heen kijkend. Er is zoveel te zien... van volwassen mannen die in de branding zandkastelen bouwen tot voorbij varende 'kano's' met allerlei lekkernijen die ter plekke werden bereid (op de kano is zelfs een werkende grill aanwezig om o.a de maïskolven te grillen!).

Wanneer de zon op z'n sterkst was, begaf ik me naar mijn hangmatje in de schaduw om er vervolgens later weer uit te komen voor nog een bezoekje aan het strand of een wandelingetje om zo de buurt wat te verkennen. Zo kwam ik op de grappigste marktjes terecht.

Morgenochtend vervolg ik mijn reis en zet ik koers naar Koh Phangan. Dit, ook tropisch eilandje, ligt iets noordelijker dan Koh Samui. Ik ben benieuwd!  Wordt vervolgd...

Veel liefs,

Carola

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Dineke Otten:
    27 juli 2014
    Wat mooi allemaal, Carola! Ik geniet plaatsvervangend met je mee in de verhalen die je schrijft. Goede reis! X
  2. Sharon:
    28 juli 2014
    Hooi Carola,

Net heerlijk van je verhalen genoten. Prachtig allemaal :) geniet en ik blijf je volgen.
  3. Sharon:

Inderdaad genieten!
  5. Liane:
    30 juli 2014
    Hoi Carola,
    Wat ziet het er prachtig uit! en wat fijn dat je zo aan het genieten bent !! Ik hoop dat je "nieuwe eiland"net zo leuk, mooi en relaxed is als deze !!
    groetjes liane
  6. Nils:
    1 augustus 2014
    Hoi Carola, Heerlijk om je verhaal weer te lezen !!!! Zelf zitten we hier midden in de graanoogst en dus onze geplande vakantie op de boot in duigen gevallen. Maar als ik dit verhaal lees voel ik de vakantie heel dichtbij !!! HEERLIJK !!! Geniet er lekker van en denk goed om jezelf !!! Groetjes uit Spijk !!!!
  7. Ellen:
    1 augustus 2014
    Carola,

Ik ben jaloers ( zeker nu ik weer hard aan het werk ben ) wanneer ik de foto's zie !!!!

Groet Roelof
  8. Jeroen:
    7 augustus 2014
    Wauw Carola! Bovenstaand verhaal voelt voor jou vast alweer als 'lang geleden' maar wat lekker relaxed en mooi daar! Ik ga meteen verder met je volgende blog.

Liefs Jeroen.